Informacje o grze FIFA 21: Edycja Legacy

Nastała jesień, więc pora na drugą odsłonę serii FIFA. Jak co roku, ekipa EA Sports poznaje najnowszą wersję swojej ulubionej, sportowej serii muzyk oraz jeszcze idealnie pasuje do niej wielkie powiedzenie Kazimierza Górskiego. Bo seria FIFA, tak kiedy a taż piłka nożna, wtedy w wielkim stopniu zawsze ta taż gra.

 

 

W kształcie kojarzącej się premiery konsol następnej generacji oraz niezbyt urodziwej, budzącej duże kontrowersji okładki, do sklepów odkrywa nowa odsłona serii FIFA, tym razem z numerem 21. W ruchu ostatnich tygodni odsłoniliśmy wam sporo tajemnic powiązanych z obecną pracą studia EA Sports – drinki z nowości były trafione, inne zdecydowanie mniej, a kluczowych, z problemu widzenia gracza, różnic po prostu brakowało. Jeśli planujecie, że w finalnej odsłonie gry "Elektronicy" zdołali nas czymś zaskoczyć, to niestety (albo stety) musimy was rozczarować. Wyraźnie widać, że pod wieloma względami EA Sports postanowiło wziąć graczy na przeczekanie, że do grup na konsole PlayStation 5 i Xbox Series X. Bo choć zmian nie brakuje, więc w atrakcyjnej większości traktują one niewielki pomysł na rozgrywkę.

 

 

 

Tryb fabularny powinien dojść do kosza

 

A zacznę – dość przewrotnie – z pierwiastka, którego zasada w układzie serii FIFA chyba bezpowrotnie się wyczerpała. Mowa o sposobie fabularnym, który po raz drugi przybył do pracy studia EA Sports. I – co tutaj dużo mówić – to podstawowy, sztampowy zapychacz. "Debiut" to niska historyjka z cyklu "od zera do bohatera" trwająca ledwie 2-3 godziny z wykorzystaniem trybu Volta, w której pojawiają się znane piłkarskie osobistości (z Kaką na czele). Dodatkowo… w pełni to by było na tyle. darmowe gry

 

 

Nie zauważcie mnie źle, ale wydawało mi się, że ekipa EA Sports zdążyła już zrozumieć, że tryb fabularny to punkt, który właściwie nie sprawdzi się w tak prostym wydaniu. Pomimo to deweloperzy znów podjęli się próby zaoferowania nam fabuły domem z familijnego, amerykańskiego kina klasy "B". Niepotrzebnie, ponieważ na obecny system po prostu szkoda czasu. Nie odnajdziemy tutaj nic odkrywczego, a oglądanie rozwleczonych przerywników filmowych jest grą wątpliwej jakości.

 

 

 

Rozbudowana poza to strzał w dziesiątkę

 

Sporo zmian pojawiło się za zatem w stylu kariery – tutaj znakomitą część spośród nich można zaobserwować na plus, choć trudno te stwierdzić, że są to nowoczesne pomysły. EA Sports zdecydowało się bowiem na powrót do rozwiązań znanych choćby z odsłon sprzed kilkunastu lat, choć trzeba przyznać, że przeniosło je na grunt FIFA 21: Edycja Legacy nad wyraz sprawnie. Mowa tu zwłaszcza o rozszerzonej symulacji spotkań, w trakcie której możemy łatwo wskoczyć do turnieju w pewnym czasie również równie szybko powrócić do animacji obrazującej przebieg spotkania. Nie brak i możliwości zmiany taktyki w trakcie symulacji, a całość przypomina dość szybko styl graficzny widziany w serii Football Manager. Najważniejsze jest natomiast to, że wszystkie narzędzie działa tak dobrze oraz bez żadnych problemów.

 

 

Ekipa EA Sports wprowadziła także szereg zmian stosujących się do treningu, choć tak naprawdę dobrą, którą warto się zainteresować jest droga zmiany pozycji młodych zawodników lub i określanie kierunku ich wzroście. Ustawienia odnośnie reżimu treningowego pewność warto pozostawić pod opieką wirtualnego asystenta. Nie rodzaj zapomnieć jeszcze o nowych możliwościach transferowych, jak chociażby możliwość wypożyczenia zawodnika z klauzulą pierwokupu, ale z takich rozwiązań menedżerowie innych drużyn posiadają bardzo, bardzo rzadko.

 

 

 

Volta bez większych zmian

 

Cieszy te fakt, że deweloperzy nie rezygnują z biegu ulicznych meczów Volta. O ile tryb fabularny bez wątpienia można sobie śmiało odpuścić, tak zabawa na ulicach miast i w halach nadal daje dużo frajdy. Usprawniono przede każdym element dryblingu za pomocą narzędzia o firmie Agile Dribbling, co w futsalowych czy ulicznych popisach jest sprawą absolutnie kluczową. Teraz wykonywanie efektownych trików jest nieco prostsze, ale wykonanie skomplikowanej kombinacji nadal wymaga od nas zapamiętywania różnorodnych konfiguracji przycisków. Ułatwiono także zagrania piłki pomiędzy nogami – to dużo powszechnie używany zwód, jaki umożliwia wielką siłę na boisku, szczególnie w tekście zabaw z mniejszą liczbą zawodników.

 

 

Poza tymi nowościami próżno szukać tu większych zmian. Owszem, ekipa EA Sports dołożyła nam kilka nowych aren i ulepszyła reakcje widowni na boiskowe wydarzenia, przecież wtedy po prostu ewolucja rozwiązań sprzed roku. Trzeba jednak przyznać, iż na szczęście nic nie udało się sknocić.

 

 

 

To zawsze mocno zręcznościowa walka

 

O ile w testowych wersjach FIFA 21 PC zwracałem uwagę na fakt, że tempo zabawy uległo znacznemu zmniejszeniu, tak finalna wersja gry pokazuje, że posiadamy do wykonywania z urzędem o mocno zręcznościowym charakterze. Więc z pewnej strony dobrze, oraz z innej strony taktyczna głębia w FIFA to działanie, jakiego w moc przypadkach nie że się doszukiwać.

 

 

Przede każdym cieszy fakt, że twórcy wreszcie wzięli się za problem nadmiernie otwieranych przerw w bocznych sektorach boiska. Niczym niezakłócone rajdy po skrzydłach obecne istniał symbol rozpoznawczy tej serii a na szczęście ten proceder został zauważalnie ograniczony. Boczni obrońcy znacznie dobrze działają na swoje sprinterskie popisy, często podwajając krycie i zarządzając nas do zwalniania tempa pracy lub same wycofania futbolówki do środkowego sektora boiska. Mnie sam bardzo to cieszy – nie da się ukryć, że po stronie ogranicza to używanie bardzo oklepanego schematu rozgrywania akcji. Oczywiście nadal ogromnym plusem jest stanowienie szybkich, dynamicznych skrzydłowych, jednak tym razem mało w przeciwnym kontekście.

 

 

 

Podania prostopadłe za często otwierają ulicę do bramy

 

Deweloperzy sugerują się bowiem, że dzięki ulepszonej sztucznej inteligencji komputera, piłkarze lepiej tworzą się w obronie i trzymają naszych graczy na spalonym. W ostatnim twierdzeniu istnieje ale tylko część prawdy – faktycznie, ofsajdów jest niewiele więcej w zestawieniu do ostatnich odsłon, a za to bardzo wzrosła skuteczność prostopadłych podań. Raz po raz stanowimy w okresie kończyć na wysoką pozycję po wpuszczeniu naszego reprezentanta w uliczkę, zawsze możemy jeszcze zagrać podanie górą, dzięki czemu już mijamy nawet dwie formacje i budujemy szybkiemu napastnikowi drogę do bramy.

 

>

 

Nadzwyczajna skuteczność tych zagrań to potężna bolączka, bowiem bardzo wzrosła częstotliwość pojawiania się wysokich wyników. W trakcie testów często pojawiały się takie rezultaty, jak 4:4, 5:3, czy 6:1, a bezbramkowe remisy albo same spotkania "do jakiejś bramki" to zjawisko, które zauważałem bardzo rzadziej. To i efekt wysokiej skuteczności napastników drużyn drugich w pojedynkach jeden na tenże z bramkarzem.

 

 

Uwagę zwraca natomiast znacznie ulepszony system wykonywania wślizgów – to rola poprawionej detekcji kolizji pomiędzy zawodnikami, dzięki czemu rywale, których powstrzymujemy takim zagraniem, w szkoła realistyczny upadają bądź przeskakują nad obrońcami. Znacznie zwiększono też realizm tzw. rykoszetów... jednak czasem futbolówka odbija się od zawodników w postępowanie iście niedorzeczny. Na szczęście są to incydentalne zagrania, podobnie zresztą kiedy również dość zaskakujące próby zagrywania piłki przewrotką w ośrodku pola.

 

 

 

Główki zostały utrudnione – a sprawnie

 

Na może warto zauważyć i możliwość sterowania zawodnikiem aktualnie pozostającym bez piłki – to interesujące rozwiązanie, które łączy głębi rozgrywce, a jednocześnie sprawia, że przy dużej dynamice zabawy czasami trudno połapać się w danych tworzenia danej czynności. Z obecnego narzędzia korzystamy wiec raczej rzadko zaś wtedy głównie w układzie rozgrywania ataków pozycyjnych.

 

 

Ciężej i zdobyć gola uderzeniem z główki również stanowi ostatnie zmiana jak głównie na atut. W poprzedniej odsłonie system wykonywania strzałów w niniejszy metoda był aż nadto skuteczny, co niestety nie spotykało się z aprobatą graczy. Teraz, dzięki wprowadzeniu zagrań głową, nad którymi większą kontrolę, zdobycie takiego gola wymaga dużo większej precyzji.

 

 

Niewielkie zmiany pojawiły się także w tekście trybu FIFA Ultimate Team – mamy możliwość wykorzystania z systemu kooperacji, nie brak też nowych doświadczeń oferujących dodatkowe godziny zabawy. Warto jeszcze zwrócić uwagę na przyjemny moduł tworzenia swego stadionu, natomiast istnieje wówczas gra na dalekie tygodnie, gdy nie na miesiące gry. A jednak tylko o to chodzi deweloperom – by utrzymać graczy przy FUT jak najdłużej. Zaś to, jak zwykle, powinno się udać.

 

 

 

FIFA wciąż potrafi zrobić wrażenie pod kątem graficznym

 

Graficznie FIFA 21 PC tradycyjnie trzyma poziom. Tym zupełnie dużo uwagi poświęcono głównie otoczce meczowej, wynikiem czego stanowi szereg nowych, animowanych przerywników ukazujących obraz z trybun, przywitanie z zawodnikami drużyny przeciwnej albo też prezentujących dynamiczne najazdy kamery. Wszystko to oczekuje niezwykle efektownie, natomiast w powiązaniu z oficjalnymi grafikami największych lig na świecie (z Ligą Mistrzów na czele) faktycznie możemy poczuć się, jak podczas transmisji telewizyjnej. Tym niezwykle, iż odniosłem wrażenie, że duet Szpakowski-Laskowski dorzucił do najnowocześniejszej wersji serii FIFA dużo nowych kwestii kojarzących się do najlepszych zawodników, topowych klubów albo te (wreszcie!) polskiej Ekstraklasy. Wtedy na pewno cieszy.

 

 

A taka jest rzeczywiście cała FIFA – rozgrywka w wirtualną piłkę od EA Sports cały okres cieszy, ale skoro nie biorą się dla Was zaktualizowane sklepy również sposób pracy, to zdecydowanie możecie zostać przy poprzedniej edycji. To nadal dobra zabawa, ale kolejny rok bez większych zmian bez wątpienia mocno zastanawia. Żyć może impulsem do szerszej rewolucji będzie debiut konsol nowej generacji, tylko to na razie tylko oczekiwania. Oczekiwania, które niekoniecznie muszą się spełnić.

 

 

FIFA 21 debiutuje na PC, PlayStation 4, Xbox One oraz Nintendo Switch już 9 października. Z kolei od 6 października dostęp do gry uzyskują posiadacze Edycji Mistrzowskiej.

 

 

 

Wymagania sprzętowe FIFA 21

 

Minimalne: Intel Core i3-6100 3.7 GHz / AMD Athlon X4 880K 4.0 GHz 8 GB RAM karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 / Radeon HD 7850 lub lepsza 50 GB HDD Windows 7/8.1/10 64-bit

Rekomendowane: Intel Core i5-3550 3.4 GHz / AMD FX-8150 3.6 GHz 8 GB RAM karta grafiki 4 GB GeForce GTX 670 / Radeon R9 270X lub lepsza 50 GB HDD Windows 10 64-bit